Van hobby naar eigen merk? Hoe dan? Ben je wel een ondernemer of vooral ontwerper of maker? Zo veel vragen; zo veel beren op de weg!
Daarom deze blogpost van trendwatcher Anna Borsboom voor Stylink. In samenspraak met ons zusterbedrijf EE Labels https://www.eelabels.com/.
Je bent niet de enige die erover denkt om van je hobbyprojecten een echt merk te maken. Je bent ook niet de enige die twijfelt! Want hoe krijg je je spullen verkocht en welke prijs vraag je? Blijf je zelf produceren of zoek je een atelier daarvoor? Hoe krijg je je producten in de juiste winkels? Wie zijn eigenlijk je klanten? Zoveel vragen, en zoveel beren op de weg!
Ontwerper of maker
Ben je vooral een ontwerper? Dan ligt het voor de hand om een maakbedrijf te zoeken dat je ontwerpen kan realiseren. Meestal is het zo dat de prijs voor een item zakt wanneer de oplage groter wordt, maar bij digitale productietechnieken is dat niet per se zo. Maak in ieder geval goede afspraken en laat, voordat je je order plaatst, eerst samples produceren.Veel makers zullen er eerder voor kiezen de productie in eigen hand te houden. Toch kun je ook als maker samenwerking zoeken met een productiebedrijf – je bent immers als geen ander in staat de kwaliteit van het gemaakte te beoordelen. (Of je draait het om: je wordt zélf een maakbedrijf en gaat vanuit jouw kennis van materiaal en proces ontwerpers adviseren en hun producten realiseren – daar is enorm veel behoefte aan!)
Het gat in de markt zit in jezelf
Het is niet per se nodig om een gat in de markt te vinden om een succesvol merk op te zetten. Ja, er zijn al voldoende interieuraccessoires en sweaters op de markt – het gaat erom dat jij daar iets aan kunt toevoegen. Een bijzondere print of afwerking, verrassende kleuren of materialen, een andere pasvorm, afwijkende (for)maten, een dijk van een ‘story’, een product-as-a-service… het is aan jou om de invalshoek te kiezen die past bij zowel je product als de markt. Die invalshoek, dat wat jouw product of stijl uniek maakt, is de basis voor je branding en marketing.
Branding
Om je producten goed in de markt te zetten is de juiste branding onontbeerlijk. Zorg voor een onderscheidend logo, kies de kleuren waar je (dit seizoen) mee naar buiten wilt komen en ontwikkel herkenbare hangtags, labels en verpakkingen. Van al die middelen zijn de labels misschien wel het belangrijkst: die blijven letterlijk verbonden aan je product en vertellen bij ieder gebruik opnieuw je merkverhaal. Wat vertelt jouw label?
Word je enthousiast lees dan verder op : https://stylink.nl/branding/van-hobby-naar-eigen-label